Cipactli

Давні духи визначають, що принесе Вам цей день

Дні

Ципактли (класичний науатль: Cipactli – “крокодил” або “кайман”) – перший день ацтекського гадального рахунку 13 X 20 днів (тональпохуаллі), а першим пророкувальником вважався Ципактональ – “Знак Ципактлі”. В космології ацтеків крокодил символізував землю, що плаває в первісних водах. Згідно з однією з ацтекських традицій, Теосипактлі “Божественний крокодил” – це ім’я людини, яка вижила після потопу, врятувавшись на каное, і знову заселила землю. У Віденському кодексі міштеків (Codex Vindobonensis Mexicanus I) Крокодил – це день, пов’язаний з початком династії.

В міфології ацтеків Сипактлі – первісне морське чудовисько, частково крокодил, частково риба, частково жаба або лягушка, що має невизначену стать. Вічно голодне, кожне зчленування на його тілі було прикрашене додатковим пащем. Божеством Тескатліпока пожертвувало ногою, коли використало її як приманку, щоб підманити чудовисько. З його тіла вони разом з Кецалькоатлем створили землю.

Карл А. Таубе зазначає, що у ольмеків формаційного періоду та доіспанських народів майя крокодили ототожнювались з вітром, що приносить дощ, ймовірно, через поширене повір’я, що вітер та дощові хмари “видаються” з печерних отворів у землі. На серії барельєфів в ольмекському стилі з Чалькатцінго в штаті Морелос зображені крокодили, що “видають” дощові хмари з піднятих пастей. Переносні ольмекські скульптури з зеленого каменю зображують крокодилів у подібних позах, що вказує на те, що вони, ймовірно, також дихають.

В майянському тцолк’іні день Чіпактлі відповідає Іміксу. У “Пополь Вух” майя ім’я демона землетрусів, Сіпакна, очевидно, походить від імені Сіпактлі. Сіпакна – це демон Сіпак з усної традиції гірських майя XX століття. В мігійській мові Сіпактлі – це Кунай.